|
Zakaj naj bi se sploh "ogreli" za sojo
Če bi radi omejili porabo mesa ali ga izpustili z jedilnika, je soja odličen nadomestek, saj je beljakovinsko bogato živilo, ki vsebuje vse potrebne esencialne aminokisline in vitamin B12. To je tudi razlog, da Kitajci soji že tisočletja pravijo "meso brez kosti", kar povsem drži. Toda soja je še veliko več, saj je prava zakladnica zdravilnih snovi.
Pri PMS
Če vam nagaja predmenstrualni simptom (PMS), vas bodo zagotovo razveselili izidi raziskav, ki potrjujejo večplastno delovanje soje pri težavah s PMS. Soja je namreč bogat vir fitoestrogenov rastlinskih estrogenov.
Menopavza
Dr. M. Sara Rosental navaja, da so med Japonkami, ki uživajo veliko soje, težave v menopavzi zelo redke. Količina fitoestrogenov v krvi Japonk je od 10- do 40-krat večja kot pri njihovih zahodnih vrstnicah. Raziskava, ki so jo opravili v Bologni, je pokazala, da so ženske v menopavzi, ki so tri mesece uživale po 60 g sojinih beljakovin na dan, imele manj vročinskih oblivov in so se ponoči manj znojile. Izoflavoni blažijo posledice znižanja naravne ravni estrogena.
Rak
Soja je bogata z izoflavoni, ki delujejo kot antioksidanti in estrogeni. Zlasti pomembna sta genistein in daidzein, ki blažita simptome tistih vrst raka, ki so povezani s hormoni, saj ovirata nastajanje novih krvnih žil v tumorjih. Izoflavoni delujejo tako, da se vežejo na dele celičnih membran, kamor se ponavadi naselijo hormoni, ki povzročajo rast tumorjev. Delovanje fitoestrogenov je povezano tudi z boljšim vsrkavanjem kalcija v telesu. Raziskava, ki so jo opravili na Univerzi v Illinoisu (ZDA), je pokazala, da je uživanje sojinih beljakovin v šestih mesecih znatno okrepilo količino in gostoto mineralov v hrbtenici.
Zniževanje holesterola
V soji je poleg fitoestrogenov še vrsta koristnih snovi, ki prispevajo k boljšemu zdravju. Fitosteroli omejujejo vpijanje holesterola v črevesju in prispevajo k zniževanju ravni LDL-holesterola. V New England Journal of Medicine so objavili povzetke 38 različnih raziskav, ki so vse po vrsti potrdile, da ima soja dobrodejne učinke na zdravje srca in ožilja. Po teh raziskavah uživanje soje zniža raven LDL-holesterola v povprečju za 13 odstotkov.
Krvna skupina A
O koristnih lastnostih soje, zlasti za ljudi s krvno skupino A, je pisal tudi D'Adamo, oče diete za štiri krvne skupine. Ugotovil je, da soja pri osebah s krvno skupino A "označuje" rakaste celice in tako olajša delo imunskemu sistemu, ki jih, po zaslugi soji, lažje prepozna in "izloči iz igre".
Glikemični indeks
Tudi glikemični indeks (indeks, ki pokaže, kako hitro živilo povzroči dvig sladkorja v krvi) je pri soji je presenetljivo majhen. Korenček ima indeks 92, riž 72, krompir 70, fižol 40 & soja pa samo 15. To pomeni, da uživanje soje najmanj obremenjuje našo trebušno slinavko. Poleg tega soja, zaradi visoke vrednosti aminokisline argnina, poveča izločanje inzulina in tiroksina. Če sojino moko, tofu ali sojino s_meta_no dodate pecivom ali drugim obrokom, boste s tem znižali glikemični indeks pripravljene hrane.
Omega 3, vitamin ...
Vsemu temu lahko prištejemo še rastlinske omega 3 maščobne kisline, vitamin E, magnezij, selen, kalij in vrsto drugih zelo dragocenih sestavin, ki jih vsebuje soja. Vse naštete raziskave temeljijo na uživanju prehranskih izdelkov. Uporaba izoliranih izoflavonov ali drugih sestavin ni pokazala tako dobrih rezultatov. Narava je očitno poskrbela za harmonično delovanje tisočerih snovi, ki jih vsebuje soja. Če potegnemo le nekatere, pogosto podremo to občutljivo ravnovesje in koristnega učinka ni več.
Komu verjeti?
Samo izdelki z ekološkim certifikatom v celoti zagotavljajo, da je izdelek kontroliran, od semena in vhodnih surovin do vseh uporabljenih dodatkov in postopkov. Proizvajalci izdelkov iz konvencionalne soje lahko dajo svoje izdelke na testiranje in jih na osnovi izidov testa dodatno označijo kot genov proste (GMO Free). To potrdilo pa ne pomeni, da so živila tudi brez pesticidov, fungicidov, sredstev proti glodavcem & Veriga Reformhaus ima blagovno znamko Neuform, ki jo srečujemo tudi na velikem številu izdelkov v Sloveniji. Kar 70 odstotkov živil s to oznako je tudi ekološko potrjenih. Za ostale zagotavljajo 100-odstotno varnost pred gensko spremenjenimi organizmi in visok odstotek eko sestavin, poleg tega zagotavljajo, da so varni pred ostanki pesticidov. V zadnjem času so se kontrole soje zelo poostrile. Kontrolirajo vse pošiljke, ki prihajajo v Slovenijo, potem še izdelke, ki iz nje nastajajo, jemljejo tudi redne vzorce živil s polic in hladilnikov. Dosedanji testi kažejo, da so testirani eko izdelki varni pred gensko modificiranimi organizmi. Ti derivati so manj na udaru inšpekcij, zato še ne vemo, kakšno tveganje pomenijo izdelki, ki jih najdemo na naših trgovskih policah in v katerih utegnejo biti uporabljeni derivati gensko spremenjene soje.
|